Choose color scheme

  • Pierwszy krok… Jakie będą następne?

    Okrągły to stół to na pewno początek ważnej debaty nad stanem oświaty. W jakim kierunku rozwiną się rozmowy i czy zaowocują konkretnymi rozwiązaniami? Czas pokaże. Oczywiście nie uda się wdrożyć dobrych pomysłów w jeden tydzień, ale pierwszy krok został wykonany. Mam nadzieję, że kolejne kroki będą przynosić rozwiązania dobre dla polskiej szkoły, dla ucznia i nauczyciela. Konsultacje, fora, debaty i panele będą trwały jeszcze długi czas i ciężka praca przed nami wszystkimi.

    Kukiz’15 bierze udział w tej debacie. Mamy swoje konkretne propozycje i postulaty. My nie obrażamy się na żadną z opcji politycznych i jeśli jest moment, że można dyskutować o szerokiej reformie edukacji i zacząć działać, to robimy to, bo zawsze kierujemy się dobrem obywateli.

  • Teraz nauczyciele – nie związkowcy i politycy

    Byłem gościem pani redaktor Agnieszki Gozdyry w programie „Polityka na ostro” na antenie polsatnews.pl, gdzie dyskutowaliśmy o zawieszeniu strajku nauczycieli i potrzebie zorganizowania dużego forum nauczycielskiego w sprawie naprawy systemu edukacji:

    Reforma jest potrzebna, ale muszą nad nią pracować nauczyciele. Nauczyciele osiągający najlepsze wyniki ze swoimi podopiecznymi. Nauczyciele najlepsi w kraju. Nauczyciele, którzy świetnie radzą sobie w tym gąszczu mechanizmów systemowych i wychowują młode pokolenia w najlepszy możliwy sposób. To nie mogą być politycy. To nie mogą być związkowcy. W przeciwnym razie nic się nie zmieni. Rozmowy potrwają dwie godziny, a później będą konferencje, na których każda ze stron szumnie ogłosi swój własny sukces. Nie tędy droga.

    Strajki zostały upolitycznione. Gdzie w tym wszystkim młodzi nauczyciele, którzy zarabiają najmniej? To oni powinni być twarzą takich protestów. Gdzie w tym wszystkim uczniowie – młodzi ludzie stojący na progu dorosłego życia? To przecież ich dobrem powinniśmy się kierować.

  • Dobro młodych ludzi na progu dorosłego życia…

    Byłem gościem red. Michała Rachonia w programie „Rozmowa Polonii” na antenie TVP Polonia:

    • Sprawa została upolityczniona. Związkowcy są kojarzeni ze stronami sporu. Potrzeba tutaj dużego forum z udziałem najlepszych w kraju nauczycieli – nie kolejnej przepychanki związkowej. I to nie jest kwestia, która zostanie rozwiązana w dwie godziny, a potem wszyscy na konferencjach, przed kamerami odtrąbią sukces. Nie. Potrzeba tu być może wielu tygodni ciężkiej pracy, aby wypracować rozwiązania dobre dla całego systemu edukacji.
    • Głosowałem za „specustawą maturalną” kierując się przede wszystkim dobrem młodych ludzi na progu swojego dorosłego życia. Ważne było zabezpieczenie interesów uczniów. Bo nie chciałbym, żeby kiedyś przyszli do mnie młodzi ludzie i powiedzieli: „To przez was – polityków nie mogliśmy przystąpić do egzaminu dojrzałości. To przez was legły w gruzach nasze marzenia i plany.”.
    • Bolączki systemu edukacji? Nie rozwija się predyspozycji wykazywanych przez uczniów. Brak indywidualnego podejścia. Zdolni uczniowie nierzadko są wchłaniani przez mechanizmy systemu. Dobrym przykładem jest to, że nie stawia się na rozwój młodych sportowców. Gdzie kolejny Jakub Błaszczykowski? Ale problem ten dotyczy wszystkich obszarów nauczania. Historia, fizyka, matematyka…

    Zapraszam do zapoznania się z materiałem:

  • 2/3 hektary = zamożność? Nie!

    Byłem gościem red. Agnieszki Gozdyry w programie „Polityka na ostro” na antenie polsatnews.pl:

    500+ na pierwsze dziecko? Większość posłów była za dalszymi pracami nad tym projektem. Uważam, że powinno się wyrównywać szanse. Program ma wpływ na obniżenie się poziomu ubóstwa wśród najmłodszych w Polsce. Chociażby często na wiejskich obszarach jest tak, że rodzina, która ma dwa czy trzy hektary pola nie ma prawa do tego typu świadczeń, ponieważ w świetle prawa „dochody” z tych hektarów to bardzo duże pieniądze. Według różnych progów i biurokratycznych kryteriów te rodziny są już rodzinami zamożnymi. A tak przecież nie jest. Dlatego trzeba wyrównywać szanse.

  • Wspólnie zwiedziliśmy budynki sejmowe!

    58570624_1957476681023574_7579021104384049152_n

    Bardzo miło minęła poświąteczna środa, ponieważ miałem ogromną przyjemność gościć w Sejmie mieszkańców Stogniowic i okolicznych miejscowości okręgu tarnowskiego. Wspólnie zwiedziliśmy budynki sejmowe – wiele ciekawych informacji i opowieści niestety już za nami.

    Dziękuję wszystkim za odwiedziny, to dla mnie ogromna motywacja i zawsze będę miło wspominał Waszą wizytę. Co mogę więcej powiedzieć? Do zobaczenia wkrótce?

    57882543_1957476717690237_9130376086406823936_o

  • Czy uczniowie „wystawią rachunek” za strajk?

    Byłem gościem red. Jacka Bańki w porannej audycji na antenie Radio Kraków. Rozmawialiśmy między innymi na następujące tematy:

    • Czy uczniowie „wystawią rachunek” dorosłym za strajki?
    • Czy euro zaszkodzi polskim rolnikom?
    • Gdzie kolejny Jakub Błaszczykowski?

    Zapraszam do wysłuchania audycji:

  • Każdy marzy o domku na wsi, zapominając, że jest to miejsce pracy rolników

    Byłem gościem red. Ewy Zajączkowskiej w programie „Polska na serio” na antenie wSensie.pl:

    Wieś ma swoje cienie i blaski. Każdy marzy o domku na wsi, o spokojnym wypoczynku, natomiast nie każdy zdaje sobie sprawę, że jest to miejsce często intensywnej i bardzo potrzebnej pracy wielu rolników. Pytanie, w jakim kierunku podążamy, bo jeszcze pamiętając czasy lat 90-tych, wiemy jak wyglądała sytuacja jeśli chodzi o rozwój tych gospodarstw. Chlewnie powstawały, nie było z tym żadnych problemów i mieszkańcy wsi doskonale wiedzieli, że na wsi są różne zapachy, to jest proste. Często rolnik nie zdąży dobrze posprzątać, a już jest policja i wlepia mandaty. To jest problem i rolnicy będą mieć coraz większe problemy, jeżeli ministerstwo nie zastanowi się, jak ich chronić.

    Zapraszam do zapoznania się z materiałem:

  • Okrągły stół źle mi się kojarzy!

    Byłem gościem red. Agnieszki Gozdyry w programie „Polityka na ostro” na antenie polsatnews.pl:

    Głęboka zmiana podstawy programowej to konieczność. Aby jej dokonać trzeba dużego forum nauczycieli z udziałem najwyższych władz w Polsce. Jednak nauczyciele muszą reprezentować się sami – nie przez związkowców. Nauczyciele najlepsi z najlepszych w kraju, wychowujący olimpijczyków i uczniów osiągających największe sukcesy, także na arenie międzynarodowej. To właśnie tacy nauczyciele znajdą najlepszy sposób na naprawę systemu.

    Okrągły stół zaproponowany przez Pana Premiera źle mi się kojarzy. Rozmowy są potrzebne, ale w innym formacie. Bo jeśli do negocjacji przy tym okrągłym stole ponownie zasiądą rządzący ze związkowcami, to co się zmieni? Nadal będą to upolitycznione rozmowy, a w mediach będziemy mieć narrację „Kto jest z jedną partią, a kto z drugą.”. Nie tędy droga.

    Pan Prezydent Andrzej Duda odniósł się ze zrozumieniem wobec nauczycieli. Uważam, że to właśnie On powinien objąć patronat nad proponowanym przeze mnie „reformatorskim forum” naprawy systemu szkolnictwa. Prezydent niewątpliwie byłby bardzo dobrym mediatorem.

  • Czy związkowcy respektują Konstytucję?

    Byłem gościem programu „Minęła ósma” w TVP INFO:

    • Zawieszenie strajku na święta tak, ale na czas egzaminów nie? Wygląda na to, że święto dzieci – bardzo ważny dla nich dzień, chyba pierwszy ważny egzamin w życiu – nie jest respektowane przez związkowców. Nauczyciele wskazują, że związkowcy w pewien sposób zawłaszczyli sobie to przedstawicielstwo, jeżeli chodzi o sytuację w szkolnictwie.
    • Pan Premier powiedział, że pora na okrągły stół. Mi osobiście okrągły stół kojarzy się raczej źle, ale proponuję zorganizowanie dużego forum w tej sprawie, w którym weźmie udział Pan Prezydent, Pan Premier i przedstawiciele władz oraz nauczyciele. Ale nauczyciele wybrani przez uczniów. W jaki sposób „wybrani”? Wielu nauczycieli poprzez ciężką pracę wychowało na przykład olimpijczyków, uczniów odnoszących sukcesy, święcących tryumfy także na arenie międzynarodowej. To właśnie tacy nauczyciele powinni brać udział w tych rozmowach. Jestem przekonany, że znacznie szybciej wypracowalibyśmy dobry model i receptę na uzdrowienie systemu.
    • Pewne środowiska swego czasu dużo mówiły o „łamaniu konstytucji”. Artykuł 70 Ustawy Zasadniczej stanowi, że: „Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa.”. Gdzie są dziś te środowiska? Czy upolitycznieni związkowcy łamią Konstytucję?

  • Razem zwiedziliśmy Sejm RP!

    2

    Miałem przyjemność gościć dziś wspaniałą młodzież i opiekunów z Powiatowego Centrum Edukacji i Kompetencji Zawodowych w Szczucinie. Wspólnie zwiedziliśmy Sejm RP.

    Monika Ząbek – dziękuję za organizację tej wycieczki. Ta wizyta mocno mnie zainspirowała i dała kopa energii do nowych działań. Dziękuję za odwiedziny i do zobaczenia!

    1
    3475